čtvrtek 4. září 2008

Tak normálně

Nejlepším měřítkem bohatství je pro mě sýr.
Pořádně velký kus plátkového sýra, třeba madeland, ementál, moravský blok.
"Pořádně velký" znamená tak velký, že do něj zakrojíte bez starosti, že musíte šetřit.
Tak velký, že nemáte nepříjemný pocit, jak mizí před očima ještě před poznáním jeho chuti.
Někdy to zkuste, je to dobrý pocit.
Být bohatý.
Tedy pokud na to máte.

Dneska jsem potkal známého, se kterým jsem se nechtěně míjel asi pět let.
Podávám mu ruku a zápasím se zlatem na jeho prstech.
Ani nevím, co to vlastně držím ve své dlani.
Snad jenom na dvou prstech měl jeden žlutý prsten, na všech ostatních dva až tři.
Včetně palců.
Asi je nemocný, jinak si to (v kombinaci s řetězama pod krkem) nedovedu vysvětlit.
Nebo neví, kde se skutečné bohatství nachází (ano, správně, v prvním odstavci).

Jeden příbuzný, který mimochodem zná hodnotu sýra moc dobře, je na vozíku.
Snaží se bojovat s neúprosně pesimistickým (realistickým?) výhledem lékařů.
Je na začátku. Zatím se nadechuje k útoku.
Když ho "pouštěli" do zařízení, kde učí lidi "jezdit", tak mi zašeptal:"Já jim jakože slíbil, že nebudu vyšilovat a spořádaně drandit, abych měl na chvilku pokoj, ale voni ještě nevědí, že jim na ten vozík seru", ušklíbl se a šibalsky zamrkal.

Celkem mě štve, že se ani sýrům nevyhnula móda "BIO" a bere se to někdy šmahem, bez ohledu na skutečné zásluhy, ale pokusím se s tím nějak poprat, nebo aspoň zeptat, kde je pravda.
Něco jako jeden kluk v obchodě, který zatahal nějakého chlapa za rukáv a říká:
- "A tati, co je to biopárek?!"
- "No... to je..."
- "???!"
- "To je... párek, ve kterym je maso", vypotil ze sebe tatík, otřel si čelo a já plivnul paní pokladní na běžící pás.

Vyndal jsem z košíku třičtvrtěkilový kus madelandu, vytáhl "prkenici" a pyšně, až povýšeně se rozhlídl po okolí.
Bylo to všem ukradený.
To nechápu.

Další den jsem vyřešil jeden problém, na který jsem pořád nemohl nějak dosáhnout a získal tak pocit, že není nic, co bych nemohl zvládnout. Se sýrem v lednici, v kombinaci s krátkými relaxačními výhledy z oblíbeného místa bez lidí a internetu jsem si potom uvědomil, že to není jen pocit.
Myslím, že je to dobře.
Akorát musí člověk vědět, jak velkej kus si může ukrojit.
Ne moc.
A už vůbec ne málo.
Tak normálně.

.

19 komentářů:

  1. Anonymní05.09.08 1:51

    Supr.
    Jdu dorazit ten zbytek Cottage v lednici.
    (Páč ementál mi mladej omylem nastrouhal na pizzu místo pennymarketovýho eidamu.)

    (Akorát bych opravila ten plátkovej sýr v prvním odstavci na krájenej.:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Anonymní05.09.08 8:33

    A teď si představ, že jsi ve francii nebo v itálii před takovým tím velkým pultem se sýrama a přemýšlíš který :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Ruliso, Cottage je takovej ten tvarohovitej? Mladej taky potřebuje, koukám, "lekci" o pravém smyslu bohatství :-)) (slovo "plátkovej" jsem asi dvakrát přepsal a pak vrátil zpátky :-) u nás se totiž, jak jsem se nedávno dozvěděl prý nelogicky, říkalo takovým sýrům plátkový (jakože se dají nakrájet na plátky) ale pravda je, že na mě v krámě občas koukají jak na pako).

    Ahoj Fousku, zkusil jsem si to v Rakousku a bylo to peklo - i proto, že jsem si v tom momentě připadal (tedy byl jsem) strašně chudej :-) i když můžu říct, že slavný gurmetský značky většinou moc nemusim.

    OdpovědětVymazat
  4. Anonymní05.09.08 9:05

    syr je bud poctivy nebo nepoctivy :o))
    Poctivy muze byt i eidam. Ma chut syru a rozplyva se v ustech.

    Ja nekupuju syry v takovych tech zatavenych igelitech. A to ani u na a ani jinde.

    vite ktery syr je supr? Bergkäse z oblasti Bregenze. Je to syr z cerstveho mleka. Takove syry maji v sobe neco extra.

    Mam rada syr ovci, kozi ci jakykoliv jiny, ktery je ze syroveho mleka. Ne z pasterizovaneho. Pry jsou v tom nemoci. Ja teda jsete zadnou nezaznamenala. Na salasi ze zincice akorat cloveka prozene priroda :o)) A to je zdravi samo :o))

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Ratko, ty musíš pocházet ze strašně bohatý rodiny :-)) Ano, poctivý, nebo šizený. Ze zatavených fólií už mě několikrát vyvedla umělohmotná chuť. Speciálně v jednom supermarketu (kde už nekoupím sýr ani když vyhraju Sportku) jsem se už dostal tak daleko, že jsem přišel sýr nejen vrátit, ale ještě jsem nutil prodavačku ochutnat. Nevzala si, že prý mi věří - asi ví, co prodává. Vypadal jsem jako malichernej blbec, co si nechá vrtat pro korunu koleno, ale to jsem kvůli návalu vzteku odsunul stranou.

    OdpovědětVymazat
  6. Anonymní05.09.08 9:44

    Miluju madeland! Je to nejlepší sýr, co se dá běžně u nás sehnat. A vůbec miluju sýry. A dobrý žrádýlko. Taky na to vypadám. Co se týče bio potravin - věřím, že je to taková dobrá osvěta - lidem dojde, co vlastně často jedí... Ale za ty prachy? Si radši koupím degenorovaný rajčata, olej z geneticky modifikovaný slunečnice či čeho a sejra s 40% tuku v sušině. Ňam! Inka

    OdpovědětVymazat
  7. Anonymní05.09.08 9:45

    degenerovaný rajčata - překlep tam mám :o/ Inka

    OdpovědětVymazat
  8. slavné gurmetské značky - v tom se nějak moc nevyznám. Nejlepší jsou takové, které jsou doma tam kde se kupujou. V Chorvatsku u plitvických jezer, na Slovensku v Zázrivé a tak.
    A taky vyjdou levnějc. V Itálii v kdejakém obchůdku, prostě si je prohlídnu, a který se zalíbí očím, ten chcu. Neříkám, že je to vždycky dobrá volba :-)
    a jinak jsem asi úchyl, ale chutná mi i 30% eidam, víc než 40% :-)

    OdpovědětVymazat
  9. V potravinach se hrozne tezko orientuje. nakonec je nejlepsi cestou nakupovat malo. Jen trochu. Clovek na jedne strane usetri (vedlejsi efekt), na druhe strane nesni tolk a zustava stihly (vedlejsi efekt) a to nejdulezitejsi!!: vychutna si to co ma pred sebou. VYbranou lahudku.

    OdpovědětVymazat
  10. Jo, Cottage je ten tvarohovitej, téměř nebo úplně neslanej.
    Na eidamu a podobných mi právěže vadí, že jsou často dost slaný. (Ten balenej pennyovej hodně moc. Tak ten beru jen na vaření pečení.) Ementál je fajn - spíš hořkej než slanej. A taky mám ráda ty jeho klony, Kralevice a tak.
    Kozí sýry - super. Tady v okolí jsou nějací kozaři, tak se dá koupit přímo od nich, nemoc jsem taky zatím žádnou nedostala. :-))
    Akorát že na ty svoje ledviny pitomý bych sýry moc neměla. Ach jo.

    OdpovědětVymazat
  11. Ru, proc ne? co je na nich spatneho? Ze je to bilkovina?

    OdpovědětVymazat
  12. taky mi kvůli ledvinám kdysi mluvili doktoři do života a mám dojem, že nějak záleží na typu sýrů a na době jejich zpracování

    OdpovědětVymazat
  13. Bílkovina a cizorodá - albuminy/globuliny/kasein atd. nevlastní lidskému tělu. Veškeré mléčné produkty zatěžují ledviny.
    Záleží i na zpracování, ale já si nepamatuju přesně jak, tak nebudu tvrdit veřejně nějaký bludy, akorát že ty s nejmíň přídavkama jsou míň zátěžový. Solema počínaje a plísněma hned v závěsu. (Bohužel.)

    OdpovědětVymazat
  14. to bude ono, s eidamem - že já právě tu slanost a plesnivost vyhledávám. Já si i ten kotydž přisoluju :-)

    OdpovědětVymazat
  15. me taky chutna slane. U syru je dulezita cistota suroviny. Aby tam nebylo nic jineho. A asi zrani syru v spravnych prostorach dostatecne dlouhy cas. Vetrani, vlhkost mistnosti, otaceni a umyvani syru.
    To je asi jako s uzenym. Kdyz si dela uzene reznik pro sebe, tak chutna jinak :o)) Chutna jednoduse, prirozene. neni tam nic cizorodeho.
    mnam

    OdpovědětVymazat
  16. Jj, Madeland taky miluju. Poslední dobou ale ulítávám na kozích sýrech! To je pošušňáníčko! A nejlepší je neupravenej, jenom v igelitu zatavenej (ano, přesto je dobrej) bílej kus měkkýho kozího sýra. Mňam. Vždycky, když ho kupuju, připadám si strašně bohatá, protože jedna taková miniporcička stojí osmdesát Kč. Takže si to vždycky musím v hlavě odůvodnit, jako že je to kvalitnější, lepší, zdravější...atd.:-)

    Ohledně biopárků: Já naopak BIO trend podporuji, konečně nějaká užitečná móda. A vysvětlení toho pána bylo maximálně přesné.
    Nedávno jsem mluvila s člověkem, který pracuje v potravinářském průmyslu - vyrábí různé příchutě a náhražky do salámů a paštik. Říkali tomu "sójový hovna", to z čeho jsou všechny normální uzeniny. Prý maso žádný.
    Za vše mluví fakt, že od chvíle, kdy tam pracuje, je z něho vegetarián.:-)

    OdpovědětVymazat
  17. To jsem byla já, Bahanka.:-)

    OdpovědětVymazat
  18. No, díky - mám plnou pusu slin - tolik let jsem sýr vůbec nemohla a přitom ho tak miluju!! Takže si teď hodně užívám. Nejlepší sýr dělávala moje babička, doma. Pak jsem jeden čas měla možnost občas dostat sýr přímo od jednoho slovenského ovčáka - nevím, jak se ten sýr správně jmenoval, ale byla to taková šiška a byl naprosto úúúúúúžasný. Tak - dobrou chuť!

    OdpovědětVymazat
  19. Já se vždycky jenom zoufale rozhlížim po regále a snažím se najít strouhaný sýr. Zvykla jsem si na to v cizině. Strouhání prostě nesnášim.

    OdpovědětVymazat