pondělí 7. července 2008

Pravdě podobný industrial

nalaďte si (se), prosím a nepředbíhejte...


Připadám si jako zmetek,
jako nedokončený výrobek,
co sjel z pásu dřív, než měl.

Nic mi nechybí, jsem relativně kompletní,
ale jakoby selhala výrobní kontrola,
poslední zkouška provozuschopnosti celku.
Jednotlivé součástky fungují,
ale nespolupracují.

Někdy se přistihnu, jak se snažím někam dostat.
Jako bych chtěl vylézt zpátky na pás, aby mě dali dohromady.
Ostatní "výrobci", padající čerstvě dolů, mě ale srážejí zase do bedny,
tam mezi ostatní, hotové a neroztříděné,
ležící podle toho, jak zrovna spadli.

Zaráží mě ta nechuť nebýt jako ostatní,
stojící vedle touhy být jako někdo jiný,
jako někdo, kdo se zdá lepší.
To srovnávání je zarážející,
ne výsledek,
ne ta pravda - není podstatná,
i proto, že je neopravitelná.

Nechápu svou potřebu něco opravovat.
Měnit.
Neznám důvod pouštění se do nepodstatných věcí.
Abych zjistil, které to jsou?
Blbost.
Zbytečnost.
Opakovaná chyba.

Kosmické lodě potřebují postrčit.
Nějakou věc, která je vynese nahoru,
aby byla vzápětí odhozená.
Aby nepřekážela.
Netížila.
Žádný rádoby chytrý metafory,
ženská v tom není.
Možná by bylo lepší, kdyby byla,
bylo by to jednodušší.
Ne jednodušší.
Bylo by to řešitelnější.
Možná.
To je pravdě podobný.

Neperu se.
Násilí nemám rád.
Ale vím, že nenechám strkat do kouta,
zvlášť, když je to v posměšném tónu.
Někteří se mé zdrženlivosti diví, prý vypadám,
jako bych často svoje věci prosazoval silou.
To taky nechápu.
Jak může někdo vypadat úplně opačně,
než jaký je?
Vnitřek a vnějšek je přeci provázaný.
Žeby další vada?

Ne dokonalý výrobek,
o něj mi nejde.
To je nereálný.
O tom jsem se už nakecal hodně.
Ale použitelná věc,
aspoň jedna dotažená do konce.
To bych chtěl.
Taková, co projde zase mou kontrolou,
mými nároky.
Neprofláknutými.
Nesdělitelnými.
Interními.
Niterními.


Vrátit mě nejde,
záruka je dávno prošlá.
Ani vykoupit obal nelze.
Životnost sice negarantovaná,
ale přesto dál, než si myslím.
Pravděpodobně.
Pravdě podobně.
Přibližně.
Použitelnost nejistá.
Nesnadno prodejné zboží.
Nejnižší poloha regálů.
Bez reklam.

A úplně nejvíc nechápu tu vrozenou "antiobranu".
To zkratkovité odmítání nabídnuté pomoci.
Bránění se novým i starým kontaktům.
Nevím proč.
Možná ze strachu,
že se někdo dozví mou skutečnost,
jaký doopravdy jsem,
a to nepochopitelně nedovolím.

Připadám si jako zmetek,
ale ne v tom smyslu, jak to mezi lidmi obvykle vyznívá.
Jen jako nedokončený,
nebo špatně odvedený výrobek,
co sjel z pásu dřív, než měl.
Aniž by mu někdo řekl,
proč byl vlastně sestavený,
když vlastní pocit naplnění
se jaksi nedostavuje.


...
vidíte... ani to nedokončím
...
navíc plácám poslední dobou nesmysly,
nechutně laciný nesmysly.

...

23 komentářů:

  1. Podle toho, co čtu na blogách a diskuzích, má tenhle pocit nejmíň padesát procent lidí. S výší vzdělání a podílu intelektualismu v rodině, z níž pocházejí se procento zvyšuje.

    OdpovědětVymazat
  2. Chybí mi tam čárka.

    OdpovědětVymazat
  3. delas si legraci? laciny? Ne!

    Kdykoliv sem prijdu, najdu tu neco, co me donuti se zamyslet a co vic - donuti me to vystoupit z tech stereotypnich myslenek, kteryma se zaobiram a zacit myslet "jinak"...

    Pis dal ty podle Tebe "lacine nesmysly" - ja si je rada prectu - a s chuti!

    OdpovědětVymazat
  4. Anonymní08.07.08 8:34

    myslime moc a myslime blbe

    OdpovědětVymazat
  5. Anonymní08.07.08 9:42

    Ruliso, připadá mi to všude jednodušší... i když je mi jasný, že jenom připadá. Vono to přejde :)

    Lilu, kdybys věděla co vím o sobě já, napsala bys něco jinýho... aspoň trochu. Je to hodně relativní a je to něco mezi. Máme to oba zkreslený. Svým způsobem. Jinak to ale nejde.

    ORe, to bude ono.

    OdpovědětVymazat
  6. Neumím poslouchat a číst najednou.. nedělám pak ani jedno pořádně. Každopádně dost depresivní kombinace. Snad to není tak vážné? Přeju ať má výrobek brzy pocit smysluplnosti a ať má rád každičkou molekulu sebe samého. Věřím, že to je půlka úspěchu.

    OdpovědětVymazat
  7. Anonymní09.07.08 8:15

    tohle jirko moc dobre znam a nema to 50% lidi takhle ale podle me jeste vic. Nekeri jsou si toho vedomi a priznaji to otevrene jako fakt, jini si vyrabeji konstrukce (ruzna psychoskoleni ci skupiny) nebo se honi za uspechy anby tyhle pocity prehlusili.

    Ru to jednou napsala... Neco v tom smyslu mozna jsem to pochpila spatne.
    Potrebuji nekoho kdo je "dal, vic, silnejsi" nez ja. Splham po nem nahoru a kdyz se mi to povede tak jiz neni potrebny (omluva pokud jsem to npsala prilis drsne)

    A tak asi potrebujeme v zivote pomocnou ruku, nekoho kdo nam ukaze smer, kdo nas nakopne spravnym zpusobem (vykopne dal) JInak se plahocime, tocime dokola a honime za vlastnim ocasem.

    Ta nakopnuti jsou nekdy hodne tvrda, nekdy prijemna. Preji ti to prijemne, Jirko :o)))

    OdpovědětVymazat
  8. Asi se musi neco zasadniho stat, aby clovek zacal na sebe koukat "jinak". Vetsinou zasadniho ve smyslu ohrozeni, odebrani, likvidace toho ceho jsme se drzeli zubama nechtama jako posledni berlicky pri nastavovani nasi "hezci potemkinove pulky" Kdyz nam ji nekdo vytrhne z ruky tak mame dve moznosti:
    Bud se zhroutime a skoncime v blazinci (znam pani co tam skoncila v 84 a tam ji rekli ze nemusi predstirat, protoze je to jeji zivot. a jini maji taky svuj zivot ale po tom ji nic neni. Pro Pani zacal novy stastny naplneny zivot, jeji zivota)

    nebo si po malych kruccich zacneme uvedomovat, ze nas zivote skutecne jen nas. A jinych zvot je skutecne jinych. A po zivote jinych je nam hovco.

    A pokud mas pocit ze jsi psal o necem jinem tak ja ten pocit nemam. Protoze podle ceho hodnotis svoji nedokoncenost? Jak to viš? Jak jsi to poznal, podle ceho, koho?

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Jirko, chodím k tobě moc ráda, po celou dobu, co tě znám. Akorát po tvém přestěhování sem a poté, co jsi si dal tu tmavou barvu, je to pro mě těžší - špatně se mně to čte, tak nechodím tak pravidelně. Ale když přijdu, tak si všechno přečtu. A píšeš moc bezvadně a pokládám tě za výborného člověka!
    Souhlasím se vším, co napsala radka -nemám, co bych k tomu dodala.
    Moc zdravím.

    OdpovědětVymazat
  10. Radko, sice mi souvislost s Jirkou ne úplně sedí, ale parafrázovalas mě dost přesně. :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Ru vsak vis ze ja si ty souvislosti vymyslim i kdyby sekyry padaly :o))
    ale polepsim se. Predsevzeti mam.

    ja se splham nahoru jen pres vlastni prusery :o)) noooo, asi budu prilis drza a odvazna kdyz reknu ze siroko daleko nevidim nikoho po kom bych mohla splhat,hehehehe

    OdpovědětVymazat
  12. K tomu ti můžu říct jen to, že takovej, jakej jsi, jsi dokonalý. A tudíž skvělý.
    To nevíš?

    OdpovědětVymazat
  13. Jeste me napadlo, ze v hodne davne minulosti me mrzelo ze neumim nejake remeslo. Ze jakoze me na VS ucili ruzne teoraticke kraviny ale nenaucili me treba vyrobit konkretni vec vlastnima rukama. Treba botu nebo radio nebo nejakou jinou pouzitelnou vec. Povazovala jsem to za obrovske minus.
    dodnes se mi to vraci a obcas chtam zachvaty stesku ze jsem se nenaucila remeslo. Treba ze neumim tkat. Ze si neumim vyrobit zakladni veci denni potreby. JIni to treba taky neumi ale ja bych to chtela umet. Chtela bych si utkat latku na obleceni. Chtela bych umet rozcesat len, snovat nit, utkat si saticky a nabarvit si je. Nebo si vyrobit hrnec, nuz,udelat si zidli, stul. Je spousta veci ktere bych si mohla udelat. Ale neumim.

    OdpovědětVymazat
  14. Anonymní10.07.08 1:15

    lidi, nezlobte se na mě, že vám pořád (nebo občas) vytahuju podobný výrony... na smazání je už pozdě, i když bych možná měl, protože jinak bude všechno znít jako vychytralé okecávání, nebo jako škemrání o slitování... nechám to ležet.

    Barb, už to není vážné, jen trochu s nádechem chronické záležitosti :)

    Radko, trefa. Hlavně s těmi psychokonstrukcemi a zastíracími manévry v podobě honbě za něčím, co nahrazuje pravý nedostatek. To šplhání po zádech od Rulisy si pamatuju a taky si vzpomínám, jak jste se tehdy moc neshodly :-) Jo, něco zásadního se musí stát. Buď se toho pasivně dočkám, nebo toho docílím mířeným způsobem :) Máš pravdu i v tom popisování "hezčí potěmkinovy půlky" a přesvědčování sebe sama, akorát si nejsem jistý, jestli nejsem zrovna blíž tomu blázinci... Díky za přání příjemného. Přeju ti to taky - mám dojem (skrz tvůj poslední koment u tebe), že nemáš teď moc příjemné věci k řešení.

    Hančí, zdravím... ano, nejvyšší čas změnit zabarvení blogu :-) doslova

    Liško, ano... dobrá terapie :)

    Radko, dnes jsem se rozhodl, že se příští týden naučím zavařovat okurky :-) kdysi jsem asistoval, ale to ení ono... a taky se nepovedly.

    OdpovědětVymazat
  15. jsou to same tezke otazky. Jini me vidi jinak nez jsem doopravdy.

    Anebo je to naopak? Jini te vidi takoveho jaky jsi? A ty si myslis ze jsi jiny. Treba nejsi jiny...
    Tohle jsem taky kdysi resila. A vyresila. Jsem takova jakou me lide vidi. Jsem to co ve me vidi. Kdyz me vidi hodnou tak jsem hodna, kdyz me vidi falesnou tak jsem falesna, kdyz studenou tak studena, kdyz racionalni tak racionalni, kdyz ctizadostivou tak jsem ctizadostiva.

    Mam napad: podivej se, ktera vlastnost nesouhlasi s tim jak se citis doopravdy.
    A premyslej co by bylo kdyby jsi takovy skutecne byl. Zkus se tak vcitit. Vadi ti to? Proc se branis prijmout tuhle vnejsi podobu. Treba zjistis ze jsi nasel mrtvolu ve sklepe. Je treba ji vykopnout na svetlo a ona se rozleti na tisice kusu.

    Napadlo me jen. Z vlastni zkusenosti. Vlastni ocista.

    OdpovědětVymazat
  16. Jirko*,
    co se omlouváš za "výrony", komu a proč? Výrony jsou to nejlepší, protože jsou to zlomy. Nebo předstupně zlomu...
    Trochu mi to omlouvání právě do toho výronu zapadá. Že ty jsi nepřijal svůj výron, nemáš k němu postoj: tohle jsem napsal no a co, tak jsem to napsal, nic se neděje. Nic mi nehrozí, nikdo mi "za to" neutrhne hlavu, je to moje věc a je to úplně fuk - nebudu to přeceňovat. To hlavně. Ale ani podceňovat.

    OdpovědětVymazat
  17. Radko, je to tak, že se pořád odmítám smířit s tím, jak mě lidi vidí. Takový typ člověka, za kterého mě mají, se mi prostě nelíbí.

    Liško, já tam měl nejdřív slovo "omlouvám se", ale to jsem smazal a nahradil "nezlobte se..." aby to tolik nevyznělo právě jako omlouvání - ale když to teď čtu, zní to tak i bez něj.

    OdpovědětVymazat
  18. Jirko, napadlo me to.

    Nekdy mam dokonce pocit ze jsem si vzala za partnera nekoho kym jsem nikdy nechtela byt. Z ceho jsem mela hruzu. Protoze takovi lide byli uplne opacni jako ja. Nepochopitelne cizi.
    Ze jsem si ho mozna vzala jako zivotni vyzvu. Srovnat se s jinakosti. Se zdanlivym opakem sama sebe.

    A prave pri te zivotni vyzve jsem prisla na to, ze zrovna to co nas na tech druhych tak strasne rozciluje a co nam vadi je v nas taky. Ale v potlacene forme. Zakazane. Bleeeeeh. Prece to nemame radi, tak sup s tim do sklepa, nebudeme to delat a je to pryc. Akorat se necitime ve sve kuzi.
    Az kdyz jsem to zacala z toho sklepa vytahovat, tak jsem videla kolik tam toho bylo. A cim vic jsem vytahovala tak tim vic jsem tuto bleeeh stranku sebe i jinych akceptovala. Jakoby ze me padala obrovska tiha.

    Vysledkem je, ze jsem takova jaka jsem nikdy nechtela byt. Jenze takova jsem a nic s tim nenadelam. Jemi v te nemilovane (ehm celkem protivne) kuzi lepe nez v milovane ale cizi.

    A tak jsme si postupne s manzelem za ta leta prohodily povahy.
    A on se stava mnou (kdysi to uplne nesnasel a vzdycky vypenil) TAkze zadne promichani do sede kase (vzpominas na nase grafiky s RU?) Prohodili jsme se :o))
    Oba jsme si konecne natahli vlastni kuzi. Tim ze jsme si je vymenili. To bylo jen takove zamysleni. Mozna tu kuzi jeste svlecu. Nekdy. Buhvi.

    OdpovědětVymazat
  19. Ja jsem taky driv delala lepsi dojem :o) A to nemyslim fyzicky :o))) Zhorsila jsem se a je mi lepe.

    OdpovědětVymazat
  20. Jirko - díky - teď to tady máš úúúúžasnýýýýý - moc se mně to líbí!
    - Já jsem taky někdy napsala něco, co jsem si pak říkala, že by bylo lepší nepsat. Ale ten moment jsem to asi potřebovala napsat, tak holt jsem to napsala. - Dál bych jen opakovala řečené - souhlasím s tím, co tady bylo napsané.

    OdpovědětVymazat
  21. Radko, jo, taky čekám na životní výzvu. Dosavadní příležitosti zatím neberu jako dostatečně veliké, ale jsem zaujatý :-)
    Na grafiky si pamatuju (http://obycejny.blog.cz/0701/skoro-bily-kralovstvi), ale Rulisa s mým ztvárněním pořád nesouhlasí :-)))

    Hančí, jsem rád, že se ti čte lépe.. a otázka mazání je zároveň otázkou smíření se s vlastními rozhodnutími a jednáním, to by pak člověk ani ze strachu mohl jenom mlčet, a to nechci :-)

    OdpovědětVymazat
  22. Ahoj Jirko, myslím, že kdo si občas takhle nepřipadá, pěkně kecá. Já poměrně často a to ze mě ještě někdo tu a dělá výrobek bez vady...Ale já vím svý. Někdy se tím zmetkem dělám asi zbytečně, protože taková katastrofa to zas není. Jak se do zmetka napasuju, jen tak mi to nikdo nevymluví. A pak se něco stane a něco, někdo mě opraví. A zase jsem docela kvalitní výrobek, než se ta vada objeví znovu...proto až tak mě to neudivuje a tebe za zmetka ROZHODNĚ nepovažuju.

    OdpovědětVymazat
  23. Ahoj Anino... jo, střídá se to. Jednou nahoře, podruhý dole. Ani jedno z toho by nemělo být zbytečně dlouho.

    OdpovědětVymazat